Tag billeder af din mad.

Tag billeder af din mad.

Tag billeder af din madTag billeder af alt hvad du spiser.
Det er en let og enkel måde at danne dig et overblik over, hvad du spiser i løbet af en uge eller en måned.

Jeg har igennem længere tid, gået og tænkt på, om jeg mon spiser for lidt eller for meget af det ene og det andet. Forsøger jeg at huske, hvad jeg har spist igennem dagen, så kan jeg let glemme noget, eller måske også få lagt lidt for meget på. Ja, jeg spiser da masser af frugt og grønt, og nej, jeg spiser stort set intet usundt. Men passer det nu også?

Tag billeder af din mad.
På et tidspunkt, skrev jeg alt hvad jeg spiste ind i et kladdehæfte. Men det blev lidt for omstændigt, og var jeg ude i byen, hos venner eller på cafe, havde jeg ikke hæftet med og når jeg kom hjem glemte jeg at skrive eller jeg fik “pyntet lidt på det”. Derfor begyndte jeg i stedet at tage billeder af min mad, for mobilen har jeg altid ved hånden.

Jeg tager billeder af ALT hvad jeg spiser. Også alt det, jeg helst ikke vil stå ved. ;-)

Billederne er god dokumentation.
Hvis du igennem længere tid, tager billeder af din mad, så kan du hurtigt og på en god og overskuelig måde, danne dig et overblik over, om du spiser sundt eller evt får for meget eller for lidt af det ene eller det andet.

Undersøgelser viser, at vi har en tendens til at glemme alt det usunde vi spiser, eller rettere sagt, hvor meget af det vi spiser, samt vi bilder os ind, at vi får rigeligt med grøntsager.
Derfor er “tag et billede” en god løsning, for billederne lyver ikke. Det kræver dog, at du lige husker at tage billeder hver eneste gang, du rækker ud efter noget der skal i munden. ;-)

Efter 1 uge eller endnu bedre 1 måned, kan du let besvare følgende spørgsmål:

Får jeg nok frugt og grønt?
Spiser jeg for meget mad med syre? (Jeg er  pt meget optaget af syre-base mad).
Hvor meget kød spiser jeg?
Snack´er jeg lidt for meget?
Får jeg lidt for meget af det usunde?
Hvor store portioner spiser jeg, til hvert måltid og hvor mange portioner tager jeg?
Hvor meget af min mad er hjemmelavet kontra færdigmad / fastfood?
Spiser jeg så sundt, som jeg bilder mig ind at jeg gør?
Hvor meget slik, kage og chokolade spiser jeg?

Hvad du spiser i dag, vil du række ud efter i morgen.
Kender du det ordsprog?
Hvis du i dag spiser sundt, så er sandsynligheden for at du gør det igen i morgen, meget stor.
Du kender sikkert godt til det med at man har haft en dårlig dag eller bare er i dårligt humør. Så synes man at man skal trøstes, og at man fortjener en pose slik, en is, noget chokolade eller en kage. Når det er spist, har man det skidt med sig selv. Så hopper man på junkfood til aftensmad for nu kan det hele være lige meget – for man har jo alligevel “svinet sig selv til”, som en af mine veninder kalder det.

Jeg vil holde den gode stime.
Det har været en super oplevelse for mig, at tage billeder af min mad og på den måde dokumentere, hvad jeg rent faktisk spiser og hvor meget. Jeg har lært en masse om mig selv,  og om mine gode og knap så gode vaner.

Billederne har for mig betydet, at jeg har fået ekstra fokus på at spise sundt, og nu stort set kun holder mig til mad, snack og lign., som tilfører og gør noget godt for min krop, og det har også betydet, at når jeg har været ude og spise på cafe og restaurant, så har jeg ønsket at holde den gode stime.
Tidligere sagde jeg til mig selv: Pyt med det, jeg kan godt vælge det usunde, for jeg spiser jo sundt i forvejen, eller også opvejer jeg det bare i morgen. Men nu, hvor jeg er inde i en god periode, så har jeg faktisk ikke lyst til at skulle tage et billede af noget usundt. Jeg vælger derfor et bedre alternativ fra kortet.
Læs også: Din krop kan helbrede sig selv.

Billeder af mad 2Hvad drikker du?
Jeg har været meget optaget af min mad og min sundhed, og det er derfor jeg har taget billeder af min mad, men jeg kunne også have valgt at gøre det med drikkevarer.

Drikker jeg vand nok?
Drikker jeg for meget kaffe?
Hvor meget alkohol drikker jeg?
Hvor meget eller hvor ofte drikker jeg egen friskpresset grøntsagsjuice?
Hvor meget karton-juice, sodavand eller saftevand?

På billedet: 2 stængler bladselleri, 1 agurk, 1/2 citron, 1/2 bundt persille og et stykke ingefær. Presses og giver en super basisk, frisk og læskende drik.

Vær god ved dig selv.
Hvis du går i gang med dette projekt: Tag billeder af din mad, så husk at være god ved dig selv. Meningen er ikke, at du skal slå eller kritisere dig selv, hvis det viser sig, at det ikke lige er så sundt og positivt, som du går og forestiller dig at det er.
Vær derimod taknemmelig for, at du har fået et klart billede af, hvad du spiser / drikker. Du har lavet et realitetstjek. Vær stolt af dig selv, for at du er modig og villig til at se på hvad det er du putter i din krop.
High five til dig.

Min sundhed er boostet med 50 %.
Jeg har fået meget mere sundhed på kontoen.

Årsagen er, at jeg gerne vil have at “det ser lidt godt og sundt ud” når jeg skal tage et billede.
Jeg smurte 2 stk knækbrød. 1 med banan og 1 med ost. Da jeg tog billedet, så det godt nok kedeligt ud. Jeg skar derfor lidt rød peber og 1 hel pære. Nu blev det lidt mere “festligt” men også sundere.

Bryd den dårlige vane.
Jeg har også opdaget, at jeg har meget lettere ved at holde mig fra “lidt guf” om aftenen. Jeg har simpelthen ikke lyst til at skulle ødelægge den gode stime. Jeg spørger jeg mig selv: Hvorfor har du lyst til det? Svaret er ofte: Fordi jeg keder mig eller bare har lyst til at putte et-eller-andet i munden, også selvom jeg hverken er sulten eller lign.
Så spørger jeg mig selv, om jeg kan vælge noget andet? Hvad med en håndfuld nødder, friske bær eller rosiner? Ja, det vil jeg gerne, og jeg er også mere stolt af at tage et billede af det sunde alternativ fremfor et med lakridser, vingummi og en skål chips.

Mine billeder hjælper mig med at få  brudt den dårlige vane, og til at træffe bedre valg. Til glæde for mig og min krop. Jeg er, med andre ord, blevet meget mere bevidst om hvad det er jeg spiser. Jeg føler også, at jeg er blevet mere glad og har fået mere energi.

Er du frisk på en udfordring? Hvis ja, så prøv det selv i minimum 1 uge. Tag billeder af ALT hvad du spiser.
Tag også et billede af en tom tallerken eller andet neutralt, for på den måde, hver dag at afslutte / påbegynde din foto-stream, så du kan adskille dagene / billederne fra hinanden.
Jeg ønsker dig rigtig god fornøjelse, og masser af sundhed.

Læs også:
1. Du kan spise dig yngre..
2. Sundhedsstyrelsen officielle kostråd.

One Response to Tag billeder af din mad.

  1. Alice Steinov 13.05.2016 på 06:21 #

    Hjertelig tillykke 😄🍏🍏🍏😎🍀 Og tusind tak for din inspiration, dejligt med nye ideer. Jeg er sikker på, at dette vil hjælpe mig videre mod mere sundhed. Kærlig hilsen Alice Steinov

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.