Sådan holder du dig positiv under Corona karantænen.

Sådan holder du dig positiv under Corona karantænen.Sådan holder du dig positiv under Corona karantænen. Lige nu bliver vi alle udfordret. Om det er i dit nære eller professionelle liv, så er meget blevet forandret på kort tid.

Det er let at have fokus på krisen, for uanset om du åbner for nyhederne, din radio eller andre medier, så er det stort set det eneste der bliver talt og skrevet om. Og hvis ikke du var bekymret i forvejen, så kan du ganske hurtigt blive det, hvis du falder i den fælde, at du følger med i den daglige nyhedsstrøm 24/7.

Hvordan reagerer du nu hvor din hverdag er vendt på hovedet og de mange forandringer rammer dig? Lægger du dit brænde på det negative eller det positive bål? Eller sagt på en lidt anden måde; Støtter du dig selv og den nye hverdag eller gør du det vanskeligere for dig selv?

Læs også >> Brok, klage eller positivitet? I indlægget får du også en lille øvelse …

Du kan ikke gå og være positiv hele døgnet men spørgsmålet er, hvordan du reagerer og forholder dig til de nye forandringer, som du desværre ikke selv er herre over. Agerer du på en måde, hvor du støtter dit liv eller kommer du ubevidst til at sabotere  det?

Flygter du, lader du dine følelser løbe af med dig, bliver du træt, bange, frygtsom, irritabel, vred, kaster du dig over mad, alkohol eller sukker, sover du dagen væk, ser du film og serier og synker dybere og dybere ned i sofaen?

Læs også >> Sådan undgår du kuk i karantænen. Her er eksperternes bedste råd.

Det må ikke ødelægge din dag.
Det er helt naturligt at du reagerer og det er også helt ok at du har de følelser og tanker som du har. De må bare ikke tage dig og fylde det hele, så det er dem der styrer og har kontrollen over dig.

Føler du, at det er dig der har styringen eller er det dine følelser og tanker der har den?

Hvis du sidder fast i en reaktion, lider du og du er mere optaget af krisen, din angst og bekymringer og du er mindre til stede i dit liv. Du er havnet i en form for selvsabotage og det er bare det sidste du har brug for.

Det du derimod har brug for er, at tage styringen over situationen. Du har brug for lethed, glæde, at have forståelse for dig selv, at elske, påskønne og værdsætte dig selv. Men hvordan gør du så lige det?
Det får du mine bud på her. Jeg giver dig 12 gode råd.

Sådan holder du dig positiv under Corona karantænen.

Skab stuktur i din hverdag.
Planlæg aktiviteter. Det er vigtigt at du har noget at se frem til.
På mit køleskab har jeg hængt et skema. På det er der forslag til områder/punkter som jeg hver dag skal fylde min tid med.
Før jeg går i seng, sætter jeg et grønt flueben ud for de punkter som jeg har gennemført og et rødt minus ved dem jeg ikke gennemførte.

Det er meget motiverende og jeg gør hver dag mit bedste for at få sat så mange grønne flueben som muligt.
Der går virkelig sport i det.

Læs også >> Hvad motiverer dig? Motivation og belønning.

Løb.
2 gange om ugen er jeg ude og løbe. Jeg har sat mig for, at jeg september 2021 vil gennemføre en halv-maraton (fordi det er 20 år siden jeg sidst gjorde det) og jeg er derfor gået i gang med at løbetræne og jeg følger nøje et træningsprogram.

Gå en tur.
Mindst én gang om dagen skal jeg ud og gå en tur. Nogle gange gør jeg det, når jeg vågner som en god start på dagen.

Har du børn/børnebørn og en smartphone, så tag børnene med ud på en skattejagt i det fri, uanset om det er i byen eller ude i naturen. Brug appen >> GeoCaching og gå ud og find alle de skatte der ligger gemt derude. Alene i Københavns området ligger der over 5.000 skatte.

Jeg har også fået lavet en aftale med en veninde om at vi 1 gang om ugen tager på et mikro-eventyr. Vi skiftes til at finde på gåture. Vi medbringer madpakke og vand, og drager så på tur. Vi tager af sted om morgenen og er hjemme omkring spisetid.
Det giver bare så meget. Jeg tager undervejs en masse billeder af vores ture. Hvis du har lyst til at se billederne og læse hvor vi har været – måske som inspiration, så læg vejen forbi min >> Facebook side og følg med der.

Arbejde.
Selvom jeg ikke længere har klienter eller skal ud og holde kurser og foredrag, så har jeg masser jeg kan kaste mig over i stedet. Det kan f. eks være at skrive et nyt blogindlæg (det du sidder og læser lige nu), indtale en lydfil til min webshop, forberede spørgsmål til min næste gæst/podcast, lave justeringer og forbedringer på min hjemmeside … og meget andet.

Vær social.
Fasthold nære relationer.
Et vigtigt forhold for dit mentale velbefindende er at fastholde dine nære, sociale bekendtskaber – på trods af de mange restriktioner, der gør det sværere at mødes.

Som jeg nævnte tidligere i indlægget, så mødes jeg én gang om ugen med min turmakker og går en meget lang tur . Vi går ca. 20 km og har vand, madpakke og kaffe med.
En anden veninde møder jeg over FaceTime hvor vi spiller yatzy.
Andre muligheder for at være social er, at mødes på FaceTime, Skype Messenger eller ringe sammen. På den måde kan du dagligt holde kontakten til venner og familie.
Har du en partner eller børn, så vær nærværende sammen med dem, lav noget sammen, tal med og lyt til hinanden.

Det er også meget vigtigt fysisk at mødes med mennesker og for eksempel nyde en kop kaffe eller en middag i en snæver kreds. Jeg ser mine veninder 1:1 hvor vi bare lige mødes et par timer til en kop kaffe. Naturligvis med god afstand. Er vejret til det, mødes vi ude og går en tur mens vi får vent hele verdenssituationen.

Kom ud i naturen.
En tur i naturen i form af decideret træning eller en rolig gåtur vil have positiv fysisk og psykisk Det skaber velvære at komme ud i naturen og få motion.
Kom ud i lyset her i den mørke tid og få ladet dine batterier op.

Balance, core og styrketræning.
Mit træningscenter har været lukket (og kan måske blive lukket igen) og jeg må derfor finde andre måder, hvor jeg kan styrketræne og holde mine muskler, knogler og skelet ved lige. Derfor laver jeg øvelser herhjemme.

Læs også >> Knogleskørhed behandling uden medicin.

Krop.
Jeg har ikke et punkt på listen der hedder krop, da min krop får rigelig med opmærksomhed qua de punkter jeg allerede har nævnt, men hvis du ikke har tid, energi eller lyst til at bruge ligeså meget tid på din krop, kan du skrive “Krop” på din liste og så hver dag gøre netop det, du har lyst til.
Gør noget der er godt, sundt og positivt for din krop (mentalt, følelsesmæssigt, fysisk). Noget der forøger din livsglæde.

Det kan være at du forkæler den med et langt karbad, lægger en ansigtsmaske, sidder i solen og får tanket D-vitamin, laver yoga, bager sundt knækbrød, hører musik, synger og danser, laver en ret eller en smoothie med masser af grøntsager, så dit immunsystem bliver boostet.
Uanset hvad du gør – vil din krop takke dig for det.

Jeg drikker en smoothie hver dag, da det er den nemmeste måde at “tygge mig igennem” de 600 g frugt/grøntsager, som sundhedsstyrelsen anbefaler. Jeg har også bare den bedste blender og jeg kan tage grøntsagerne direkte fra fryseren og hælde dem i blenderen. Efter 1 minut står jeg med en fløjlsblød smoothie spækket med vitaminer og mineraler.
Læs og min seje blender >> Den bedste blender.

Oprydning.
Dette kan være hvad som helst. Stort som småt.
Alt lige fra at rydde op i en skuffe, sortere papirer, køre på genbrugspladsen, vaske gardiner og persienner, vaske skabe og skuffer i køkkenet, afrime fryseren, tørre karme og paneler af, sortere tøj og sko, rydde op i garagen, kælderen eller på loftet, gøre noget ufærdigt færdigt eller gøre noget, der længe har stået på to-do-listen som der normalt ikke er tid til i hverdagen.

Det skal ikke være et uoverskueligt projekt. Det skal bare være én lille opgave hver dag. Kast dig over en enkelt skuffe.
Ryd op i 1 værelse.
Jeg vasker f. eks ikke gardiner i alle rum på én gang, men tager ét rum af gangen. Det er let og det er er overskueligt.

Bøn og taknemmelighed.
Dette er noget der i den grad kan fylde dig med glæde. Taknemmelighed hjælper dig også med at holde fokus på det, der er positivt og godt, og det skubber bekymringer og negative tanker i baggrunden.

Udtryk dagligt din taknemmelighed for det du har, tak for det du ønsker skal ske – sig tak som om det allerede er blevet virkeligt.

Bed også for dit netværk, dine venner og familie. Forestil dig, det bedste for dem – og tak for at det er sket.
Mange begår den fejl at de beder for noget der skal ske i fremtiden, men den stærkeste bøn og det der virker bedst er, at takke for at det allerede er sket.

Læs også >> Virker bøn og hvordan skal du bede?

Venlighed og velgørenhed.
Gør noget der glæder et andet menneske.
Send dem et håndskrevet brev, køb ind for din nabo, send blomster/chokolade, doner penge, støt op om en butik i dit nærområde, giv noget væk … ja, mulighederne er mange.

Det gør så meget godt for dit mentale velbefindende, når du er eller gør noget godt for andre. Det skaber positiv energi. Det at give noget godt videre til andre, det skaber automatisk en positiv følelse og gode relationer. Det er ren win-win.

Underholdning.
Gør dit bedste for at holde dig fra nyhederne. Du kan nøjes med at se/høre dem én gang om dagen.

Hvis du ser/hører nyheder 24/7  kan det skabe angst og utryghed. Hvis du hele tiden læser negative nyheder i medierne, vil dit alarmberedskab automatisk øges.

Der må gerne være plads til hygge foran tv-skærmen, blot du sørger for at det du ser, er positivt. Det skal være noget der styrker dig og giver dig en feel-good følelse.
Find en god serie eller se en spirituel film.

Læs også >> Spirituelle film – se min liste.

Sov godt om natten.
Din krop har brug for hvile, restitution og en god nats søvn. Det er et must for dit velbefindende.
Det er en god idé at du går i seng og står op på samme tid hver dag, for på den måde at have struktur og ikke sidde oppe det halve af natten eller sove formiddagen væk.

Jeg går i seng 22.30 og ligger så og læser et stykke tid eller lytter til en lydbog.
Det jeg læser eller lytter til, er naturligvis positivt og eller beroligende.

Læs også >> 5 vigtige minutter før du lægger dig til at sove.

Politiets positive Corona-sang. ❤️ Syng med mens du ser videoen.

Sådan holder du dig positiv under Corona karantænen.
Dette er mine forslag. Jeg håber, du er blevet inspireret og at du kan bruge nogle af dem.
Ellers kan du sammensætte dit helt eget skema med områder og punkter der passer bedre til dig og din dag, alt hvor meget tid og overskud du har.

Det kan jo være at der på din tavle skal stå:
meditation
uddannelse
spiritualitet
lav noget kreativt
fritidsaktiviteter
selvforkælelse
at læse
at skrive
lære noget nyt
personlig udvikling
eller … (udfyld selv resten).

Når din dag er fyldt med alle disse positive gøremål, er det dig der har styringen i krop, tanke, følelse og handling. Jo mere tid du bruger på din liste hver dag, jo mindre tid har du til bekymringer og negative tanker

Kan du se hvilken fantastisk og skøn dag det har været, når du om aftenen kan sætte en masse flueben på dit skema?
Og bliver der ikke “fuld plade” i aften, så pyt, bær over med dig selv, der er jo en ny dag i morgen. 😊

Hav tillid, bevar håbet og optimismen. Sammen kommer vi styrket ud af dette. Det bliver godt igen.

Jeg håber, at mit indlæg “Sådan holder du dig positiv under Corona karantænen.” har givet dig god inspiration.

Læs også >> Hvad gør jeg i kriser? Om håb og optimisme.

Lyt gratis til mine 114 positive podcast >> Podcast.

Forkæl dig selv med >> “Omsorgspakken”.
En samling af lydfiler hvor du kan fylde din dag med noget, der både er positivt og virkelig godt for din spirituelle udvikling.

No comments yet.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.